Έναρξη Επιμορφωτικού Κύκλου της 2ης Εν. της ΔΠΕ Μεσσηνίας με θέμα τη Συμπεριληπτική Εκπ/ση (Α΄ - Β΄ - Γ΄ Τάξεις)
Σήμερα, Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2025, στο 12ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας πραγματοποιήθηκε ένα ιδιαίτερα
σημαντικό επιμορφωτικό σεμινάριο για 25 εκπαιδευτικούς της Α΄ τάξης των
Δημοτικών Σχολείων της 2ης Ενότητας της ΔΠΕ Μεσσηνίας, με θέμα τη συμπεριληπτική
εκπαίδευση και την εφαρμογή της στο λειτουργικό πλαίσιο της γενικής τάξης (Α΄). Η δράση
υλοποιήθηκε με ευθύνη του Συμβούλου
Εκπαίδευσης της 2ης Ενότητας της ΔΠΕ
Μεσσηνίας, κ. Μιχαήλ Πολυχρονόπουλου, ενώ εισηγήτρια του σεμιναρίου
ήταν η Επόπτρια Ποιότητας Εκπαίδευσης της ΔΠΕ Μεσσηνίας και Σύμβουλος Εκπαίδευσης ΕΑΕ, κ. Μαρία
Παρίση.
Η εισηγήτρια ανέπτυξε θεμελιώδεις αρχές που στηρίζουν το όραμα μίας συμπεριληπτικής σχολικής κοινότητας ως εξής:
- Ισότητα στην
πρόσβαση και τη μάθηση: κάθε παιδί δικαιούται να απολαμβάνει τις ίδιες
ευκαιρίες στη γνώση και την κοινωνική ένταξη.
- Αναγνώριση της
διαφορετικότητας: η διαφορετικότητα δεν εκλαμβάνεται ως πρόβλημα,
αλλά ως πλούτος που εμπλουτίζει τη μαθησιακή εμπειρία.
- Συνεργατική
διδασκαλία και μάθηση: προάγεται η ομαδικότητα μεταξύ μαθητών/τριών
αλλά και μεταξύ εκπαιδευτικών, με σκοπό την ανταλλαγή ιδεών και την
ενίσχυση της συλλογικής ευθύνης.
- Ευελιξία στον
σχεδιασμό της διδασκαλίας: η προσαρμογή του διδακτικού πλαισίου στις ανάγκες
του μαθητικού δυναμικού θεωρείται απαραίτητη για την πραγματική
συμπερίληψη και ανίχνευση (όχι
διάγνωση) ενδεχόμενων μαθησιακών δυσκολιών προς περαιτέρω διερεύνηση
Η συζήτηση επικεντρώθηκε ιδιαίτερα στην πρακτική διάσταση του ζητήματος:
πώς μπορεί ο/η εκπαιδευτικός να διαχειριστεί μία ετερογενή τάξη Α΄ Δημοτικού,
ώστε να προάγει τη συμμετοχή και την πρόοδο όλων των μαθητών. Αναδείχθηκαν οι
ακόλουθες κατευθύνσεις:
1. Διαφοροποιημένη διδασκαλία: υιοθέτηση στρατηγικών που επιτρέπουν στους μαθητές να εργάζονται με βάση
το προσωπικό τους επίπεδο, τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντά τους.
2. Δομημένο περιβάλλον μάθησης: σαφείς κανόνες, προβλέψιμο πρόγραμμα και ποικιλία δραστηριοτήτων που
ανταποκρίνονται σε πολλαπλά μαθησιακά στυλ.
3. Χρήση πολυαισθητηριακών μεθόδων: ενσωμάτωση οπτικών, ακουστικών και κιναισθητικών ερεθισμάτων στη
διδασκαλία, ώστε να διευκολύνεται η κατανόηση από όλους.
4. Υποστηρικτική αξιολόγηση: η αξιολόγηση δεν περιορίζεται στην απόδοση, αλλά δίνει έμφαση στην πρόοδο
και την ενδυνάμωση του μαθητικού δυναμικού.
5. Καλλιέργεια κουλτούρας αποδοχής: η τάξη γίνεται χώρος ενθάρρυνσης, αλληλοσεβασμού και συνεργασίας, όπου
όλα τα παιδιά νιώθουν ασφαλή και ικανά να εκφραστούν.
Η Επιμορφώτρια, με έγκριτο, αξιόπιστο, εξειδικευμένο και επιστημονικό λόγο, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στον πολυσήμαντο ρόλο του/της εκπαιδευτικού, ιδιαίτερα της Α΄ τάξης ως τάξης αφετηρίας, αναλαμβάνοντας ένα πολυσύνθετο έργο ως παιδαγωγού, εμψυχωτή, συντονιστή και διαμεσολαβητή. Όπως ανέφερε, η επιτυχία της συμπερίληψης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ικανότητά του/της να εντοπίζει τις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε μαθητή/τριας, να σχεδιάζει εναλλακτικές προσεγγίσεις και να αξιοποιεί δημιουργικά τους διαθέσιμους πόρους. Παράλληλα, τονίστηκε η σημασία της συνεργασίας με τους γονείς και τις υποστηρικτικές δομές εκπαίδευσης, ώστε να διαμορφώνεται ένα συνεκτικό και αποτελεσματικό πλαίσιο παρέμβασης.
Ακολούθως, παρατίθεται ένα ενδεικτικό, προτεινόμενο εργαλείο παρατήρησης ΜΔ για μαθητές/τριες της Α΄ Τάξης:
Τομέας |
Ενδείξεις |
Παρατηρήσεις
Δασκάλας (✔ / Σχόλιο) |
Προφορικός λόγος |
- Φτωχό λεξιλόγιο για την ηλικία |
|
Γράμματα – φωνήματα |
- Δυσκολεύεται να θυμηθεί γράμματα |
|
Ανάγνωση |
- Πολύ αργή και κοπιαστική ανάγνωση |
|
Γραφή |
- Δυσκολία αντιγραφής από τον πίνακα |
|
Ορθογραφία |
- Συνεχή λάθη σε απλές λέξεις |
|
Συμπεριφορά στη μάθηση |
- Δείχνει εύκολα απογοήτευση |
|
Η σημερινή επιμορφωτική δράση αποτέλεσε μία πολύτιμη ευκαιρία ανταλλαγής εμπειριών, γνώσεων και καλών πρακτικών επιβεβαιώνοντας ότι η συμπεριληπτική εκπαίδευση δεν αποτελεί ουτοπία, αλλά μία καθημερινή πρόκληση που μπορεί να κατακτηθεί σταδιακά με συνεχή επιμόρφωση, δημιουργικότητα και συνεργασία αφήνοντας ένα αισιόδοξο αποτύπωμα: ότι το σχολείο της συμπερίληψης δεν είναι απλώς ένα θεσμικό ζητούμενο, αλλά μια ρεαλιστική προοπτική που μπορεί να καλλιεργηθεί με συστηματική δουλειά από τους/τις εκπαιδευτικούς, προς όφελος όλων των μαθητών/τριών μας!
Υγ.: Θερμές
ευχαριστίες στη Διευθύντρια κ. Βασιλική (Βίκυ) Γεωργάρα και στα Μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων του 12ου
Δ.Σ. Καλαμάτας για την τεχνική υποστήριξη και τη θερμότατη
φιλοξενία!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου